Assalamualaikum

Dulu kini dan selamanya

Saturday, December 25, 2010

Abah dan Omak

Asam kandis dibuat kerabu
buat santapan sigadis sunti
Taat kepada ayah dan ibu,
Ke dalam Syurga balasan nanti.

Aku harta Allah


    Abah dan omak...aku selalu memikirkan tentang pengorbanan bagaimana abah dan omak membesarkan aku abang dan adik-adik.Usia ku ketika itu 6 tahun abang ku 7 tahun .Abah membawa kami berhijrah dari Tanjung Rambutan ke Chemor, Paling aku terasa aku susah nak kekedai beli gula-gula kat kedai mamak dan ruamh baru pindah tu tiada karan ,Semasa di Tanjung Rambutan kedai dekat...jiran-jiran dekat ada india ada cina.Nenek opah dan Mak-mak saudara selalu dukung dan bawak jalan-jalan.

Sungguh kental dan keras hati abah.Kemudahan berulang alik ketempat kerja abah abaikan.Abah sanggup berbasikal dari Chemor ke Tanjung Rambutan tidak kira panas atau hujan demi mencari nafkah untuk menyara kami semua.

Aku berbangga mempunyai abah dan omak yang rela menanggung apa sahaja demi kami.Aku masih ingat  keliling melemparkan kata-kata sinis pada abahku yang kononnya tidak mengukur baju di badan sendiri semasa menyekolahkan kami.Abah dan omak tidak peduli matlamat utama abah ialah kami semua berjaya dan hidup senang.

Alhamdulillah syukur pada Allah abah sempat melihat kejayaan kami.Bukan sahaja anak-anak telah berjaya dalam bidang masing-masing malah berjaya cucu-cucu juga berjaya,

Cuma penglihatan abah kini kian terbatas.Abah memerlukan bantuan tongkat.Mungkin kerana abah banyak berpanas semasa mencari rezeki untuk menyara kami.

Saban hari ku pohon doa agar abah dan omak senang didunia dan di akhirat.Jasa abah dan omak tidak terbalas dengan apa cara sekali pun.




No comments:

Post a Comment